Facken och upphovsrätten

Artikel 13:1 – hur funkar det?
6 mars, 2019
Kamp varenda dag!
26 mars, 2019
Visa alla

Facken och upphovsrätten

Det är en hel del frågor idag om varför fackens tre centralorganisationer LO/TCO/SACO gått ut och förespråkat censurfilter och länkskatt inför dagens omröstning i Europaparlamentet. Men det är inte alls konstigt om man kollar upp hur de är kopplade till varandra och till upphovsrättsindustrin.

Just när det gäller EU-frågor delar de tre centralorganisationerna ett kontor i Bryssel. Det gör att det kan räcka med att ett av fackförbunden har en stark åsikt i en fråga för att även de andra två ska dras med. Men vilket fack har då intressen av att riskera nätets framtid för en chans till mer pengar till upphovsrättsindustrin?

Skurken i dramat lär främst vara TCO. Om vi kikar på vilka fackförbund som är medlemmar i TCO så hittar vi nämligen Journalistförbundet, Sveriges yrkesmusikerförbund (SYMF), och Teaterförbundet. Dessa organisationer är direkt insyltade med insamlingssällskapen i Sverige. Journalistförbundet är medlem i ALIS, Bildupphovsrätt Sverige, Bonus Copyright Access, och Copyswede. SYMF är medlem i SAMI och Copyswede. Teaterförbundet är medlem i SAMI och Copyswede. och de har även skapat Rättighetsbolaget som direkt förvaltar alla deras medlemmars rättigheter.
Alla tre är även medlemmar i lobbyorganisationen KLYS.

De har alla tre alltså ett direkt ekonomiskt intresse i att upphovsrätten formuleras på ett sådant sätt att insamlingssällskap drar in mer pengar. Vilket är vad de som förespråkar censurfilter och länkskatt hoppas ska bli resultatet av det föreslagna direktivet. Det är inte särskilt svårt att föreställa sig att detta ekonomiska intresse ska ha motiverat dessa tre fackförbund att trycka på för att få centralorganisationen att ställa sig bakom det föreslagna upphovsrättsdirektivet.

Men även LO är insyltade med upphovsrättsindustrin. De har bland sina medlemsorganisationer Musikerförbundet som även är medlemmar i bland annat Copyswede, SAMI och KLYS. Även Unionen är medlem i KLYS genom fackklubben vid SR, SVT och UR.

Den svenska upphovsrättsindustrin och insamlingssällskapen lever i symbios med en enorm mängd olika organisationer som alla på olika sätt livnär sig på de pengar som upphovsrätten drar in. Alla samarbetar med varandra och medlemskap överlappar till höger och vänster. Att även fackrörelsen sugits in i träsket är knappast förvånande.

Please follow and like us:
Mab
Mab

1 Comment

  1. […] sluttampen gick även de tre svenska fackliga paraplyorganisationerna LO, TCO och SACO in i debatten och krävde att de svenska ledamöterna skulle rösta för […]

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kontakta mig
Facebook
RSS